Startovací byty představují dostupnou formu nájemního bydlení pro mladé rodiny s dětmi nebo bezdětné páry do věku 40 let, pro které je komerční nájem finančně náročný a prozatím si nemohou dovolit financovat pořízení vlastního bydlení.

Nájemní smlouva se uzavírá na dobu 3 let s možností prodloužení o další 2 roky. Po uplynutí 5leté doby nájmu může být na žádost nájemců daný byt pronajat na dobu neurčitou jako běžný obecní byt.

PODMÍNKY PRO ŽADATELE

Žadatel o startovací byt musí splňovat obecné podmínky pro žádost o obecní byt. Žadatel je

  • zletilý
  • občan České republiky nebo cizí státní příslušník s trvalým pobytem na území ČR,
  • nevlastní bytový či rodinný dům ani byt, ani není v jeho prospěch zřízeno věcné břemeno užívání takové nemovité věci, případně musí prokázat, že ji ze závažných důvodů nemůže užívat,
  • nesmí být nájemcem bytu, pokud neprokáže, že je pro něj byt vzhledem k sociální nebo finanční situaci, věku či zdravotnímu stavu žadatele nebo člena domácnosti nevhodný.

Dále musí žadatel splňovat podmínky specifické pro startovací bydlení:

  • žádný z žadatelů nedosáhl v den podání žádosti věku 40 let,
  • čistý měsíční příjem žadatele dosahuje minimálně 0,5násobek a maximálně 1,0násobek průměrné hrubé mzdy, u žadatelů-páru minimálně 0,8násobek maximálně 1,7násobek,
  • žádný z žadatelů nebyl nájemcem startovacího bytu v Brně (ani startovacího bytu pro jednotlivce).

Splnění podmínky výše čistého příjmu prokazuje žadatel doložením příjmů dle svého pracovního statusu.

Zaměstnanec dokládá čisté příjmy doložením výplatních lístků nebo potvrzením z mzdové účtárny o čistých příjmech (nikoliv potvrzení o zdanitelných příjmech) za období buď předchozího roku před podáním žádosti nebo za poslední 3 měsíce před podáním žádosti. Předkládané období si volí žadatel.

Osoba samostatně výdělečně činná (dále jen „OSVČ) dokládá poslední daňové přiznání spolu s dokladem o jeho podání na finanční úřad, přehled o příjmech a výdajích pro zdravotní pojišťovnu a pro Českou správu sociálního zabezpečení před podáním žádosti. Je-li osoba samostatně výdělečně činná plátcem daně v paušálním režimu, dokládá čestné prohlášení o čistých příjmech za předchozí rok před podáním žádosti a doklad o registraci plátce paušální daně.

Oba žadatelé dokládají vždy příjmy za stejné období. Pokud je jeden z žadatelů OSVČ a druhý zaměstnanec, musí žadatel-zaměstnanec doložit příjmy za stejné období jako partner-OSVČ.

Do příjmu se započítávají čisté příjmy plynoucí z pracovního poměru, dohod o provedení práce, pracovní činnosti, rodičovský příspěvek, stipendium pouze po ukončení magisterského studia a pokračování v programu doktorského studia a příjmy žadatelů podnikajících jako OSVČ.

Kompletní přehled podmínek pro žadatele je stanoven v Pravidlech pronájmu bytů v domech v majetku statutárního města Brna

JAK A KDE PODAT ŽÁDOST

Nabídka volných startovacích bytů se zveřejňuje na Úřední desce Magistrátu města Brna a webových stránkách v sekci „Aktuality“.

Žádost o účast ve výběrovém řízení lze podat elektronicky prostřednictvím datové schránky nebo písemně v zalepené obálce s označením „Startovací byt“ doručit poštou nebo osobně na Podatelnu Magistrátu města Brna, Malinovského nám. 3, 601 67, Brno.

Žadatelé mohou současně požádat o více nabízených bytů. K žádosti je nutné doložit potvrzení o příjmech.

Vzorový formulář žádosti o startovací byt

Výběrové řízení probíhá formou losování. Žadatelé, kteří splnili všechny podmínky, budou e-mailem vyrozuměni o zařazení do losování, v opačném případě budou vyrozuměni o vyřazení z důvodu nesplnění podmínek.

Termín konání losování bude zveřejněn na Úřední desce Magistrátu města Brna a webových stránkách v sekci „Aktuality“. Žadatelé zařazení do losování budou vyrozuměni e-mailem. Žadatelé se mohou losování osobně zúčastnit.

Žadatelé, kteří nebyli vylosováni nebo byli pro danou nabídku vyřazeni pro nesplnění podmínek, se mohou opět přihlásit do dalšího výběrového řízení.

Vylosované žadatele bude Bytový odbor MMB kontaktovat ohledně dalšího postupu před uzavřením nájemním smlouvy.